Huonoa ja hyvää teologiaa
Pääkirjoitus

Huonoa ja hyvää teologiaa

Eräs viime kevään kuuma teologinen keskusteluaihe koski Ville Mäkipellon, Juha Pakkalan ja Raimo Hakolan kirjaa Jumalan synty. Kirjassa esitellään kansantajuisesti yhden teologisen koulukunnan näkemyksiä tieteellisenä totuutena. Kirjan mukaan juutalaisuuden – ja siis myös kristinuskon – Jumala syntyi vasta noin 2600 vuotta sitten, ja Jeesuskin oli oikeasti vain juutalainen rabbi, ja vasta myöhemmin häntä ruvettiin pitämään Jumalana. Kirjassa on paljon muutakin tavallisen raamatunlukijan hiukset nostattavaa materiaalia. Keväiseen keskusteluun toi vielä lisää kierroksia emerituspiispa Wille Riekkisen kirja Valo ja pimeys, jossa hän muun muassa kieltää Jeesuksen ylösnousemuksen todellisena historiallisena tapahtumana.

Reaktiona kirjojen esittämiin väitteisiin ja piispakunnan hiljaisuuteen 28 kirkolliskokousedustajaa allekirjoitti julkilausuman, jossa todetaan väitteiden olevan yksinkertaisesti harhaoppia ja rohkaistaan piispoja ottamaan osaa keskusteluun ja kumoamaan kyseiset harhat, kuuluuhan evankeliumin puhtauden vaaliminen kirkossa juuri piispoille.

Yksi reformaation ajan merkittävimpiä debatteja käytiin Erasmus Rotterdamilaisen ja Martti Lutherin välillä tahdon vapaudesta. Erasmus kirjoitti aiheesta kirjan Vapaa ratkaisuvalta, ja pitkään aikaan Lutherin suunnalta ei kuulunut mitään. Sitten hän julkaisi monumentaalisen kirjansa Sidottu ratkaisuvalta. Luther vastasi huonoon teologiaan hyvällä teologialla. Kun kuumin keskustelu Jumalan synty ja Valo ja pimeys -kirjojen ympärillä on jo näyttänyt hiljenneen, julkaisee professori Antti Laato 20-osaisen video-opetussarjan, jossa hyvä teologia taas kerran saattaa huonon teologian häpeään. Suosittelen katsomaan. Videosarja on Turun Lutherin kirkon YouTube-kanavalla nimellä ”Paimentolaisten Jahve – Kolmiyhteinen Jumala”.

Laadukas verkkojournalismi vaatii resursseja. Vain 6,9 € kuukaudessa saat Sanansaattajan verkkojutut luettaviksesi ja tuet kristillisiä kirjoittajia.